Ny visuel undervisning fortsætter – Der er udvikling hos både elever og lærere

Track-undervisning er gået fra at være et forskningsprojekt til at blive en fast del af matematikundervisningen i Syddjurs. Projektet har fået 8,7 millioner kroner til at fortsætte.

Af Sarah Riddersholm Nielsen

Fra 2018 til 2021 var Syddjurs kommune de første, der deltog i et forskningsprojekt for folkeskoler kaldet Track-undervisning. Nu har folkeskolerne valgt, at lærerene kan fortsætte med undervisningen. Dertil har de fået tildelt 8,7 millioner kroner af Tryg Fonden til projektet, fordi det har fået gode resultater.

Resultaterne er udarbejdet af VIA University College, som også har udviklet forskningsprojektet. I deres rapport fra 2021 fremgår det, at man ser både udvikling og effekter hos lærere og elever.

Kirsten Bundgaard Sørensen, som er lærer og matematikvejleder på Ebeltoft Skole, ser også udviklingen.

”Eleverne bliver meget mere fokuserede på forståelse frem for metode. Jeg kan også se udvikling ved lærerne. Det er altid godt at se nye måder at gribe noget an på,” siger Kirsten Bundgaard Sørensen.

Undervisningen tager udgangspunkt i visuel matematikundervisning af for eksempel brøker og talforståelse. Dertil evalueringsopgaver, hvor eleverne selv vurderer, om de har forståelse for emnerne.  

Tina Sølvberg, som er lærer på Rosmus skole, ser mange fordele ved undervisningen, men især elevernes egen deltagelse.

”I opgaverne er de selv med til at mærke efter, og når man præsenterer forskellige regnemetoder, så kan eleverne selv bestemme, hvad de er mest trygge ved,” siger Tina Sølvberg.

Undervisningsmaterialet er egnet for 4. – 6. klasse og stammer oprindeligt fra Singapore.  

Sarah Riddersholm Nielsen